Вік | Характеристика | Можливі порушення мовленнєвого розвитку та їхні наслідки | |
Перші тижні життя | Крик, що сигналізує про голод, біль тощо. У перервах між годуваннями дитина спить. Дитина нормально ссе груди (соску), Фізичний розвиток проходить нормально | Постійний нав´язливий крик із захлинанням, що супроводжується порушенням режиму сну, може бути ознакою органічного ураження центральної нервової системи. Такі порушення у годуванні дитини, як: не бере груди, не може смоктати, захлинається, молоко виливається через ніс - можуть свідчити про органічне ураження нервовоі системи (слід негайно звернутися до педіатра та невропатолога) | |
Кінець 1- початок 2 місяця | Зосередження на мовленні дорослого (дитина затихає, уважно слухає, часто усміхається) | ||
2-3 місяці | Пошук обличчя того, хто розмовляє | ||
3 місяці | Аґукання | ||
5-6 місяців | Лепет | Відсутність або швидке затухання лепету, відсутність мовлення в цілому свідчать про порушення слуху, інтелекту чи про органічне ураження головного мозку | |
≈ 1 рік | Дитина вимовляє до 10 слів | ||
1 рік 8 місяців - 2 роки | У мовленні дитини до 40 слів, з'являються перші речення з двох слів | ||
2 роки | Дитина розуміє значення однини та множини іменників, значення слів зі значенням зменшеності - пестливості | ||
3 роки | Дитина утворює нові слова за допомогою словотвору, з´являються багатослівні речення (3 і більше слів) | ||
4 роки | Засвоєно всі відмінкові та родові закінчення іменників і прикметників (крім найбільш складних нетипових випадків), дитина може контролювати граматичні помилки в мовленні інших людей. Дитина знає і називає основні кольори та основні збірні поняття | ||
5 років | У дитини повністю сформована звуковимова (правильно вимовляє всі звуки, називає та повторює слова різної складової структури) | Порушення звуковимови після досягнення дитиною 5 років є патологічними (слід якомога швидше звернутися до логопеда) |